BESKO bv

TERREIN- BEDRIJFS- EN MILITAIRE VOERTUIGEN

Een fotoimpressie van een reis door ijsland met een Daf FAV1800

Op vrijdag 16 augustus 2002 ben ik met mijn Daf FAV 1800 samen met vier kleinere vierwielaangedreven voertuigen (3x Landrover en 1x Mitsubishi) begonnen aan een nieuw avontuur dat zich hoofdzakelijk op Ijsland zou afspelen. Ijsland is voor auto's alleen per boot te bereiken en de enige bootverbinding die ook passagiers meeneemt is de Smyril-line, die vertrekt vanuit Hanstholm in Noord-Denemarken. Na 2,5 dag varen worden alle auto's en passagiers ontscheept op de Faeroer eilanden, waarna de boot naar Noorwegen vertrekt om daar ook reizigers op te halen. Dit oponthoud, wat 2,5 dag gaat duren, biedt een mooie gelegenheid om de eilandengroep te verkennen. De Faeroer eilanden behoren tot Denemarken maar hebben zelfbestuur. De eilanden bestaan voornamelijk uit zeer hoge rotsmassieven die stijl uit zee omhoog reizen. Aangezien ik veel van de eilanden wilde zien hebben we in deze korte tijd ruim 250 km gereden. Nadat we weer ingescheept waren, was het nog 1,5 dag varen alvorens we Ijsland bereikten. De boot legt aan in Seydisfjordur, een kleine havenplaats met ongeveer 1000 inwoners. De douaneformaliteiten verliepen erg soepel maar steekproefsgewijs werden er toch enkele auto's uitgehaald voor een nader onderzoek. Ook mijn Daf behoorde tot de uitverkorenen, waarschijnlijk omdat hij iets opvallender uitziet dan de gebruikelijke kampeerwagen. Men zoekt vooral naar vleesprodukten, drugs, wapens en vluchtelingen! Een douaneman vertelde me dat ze twee weken geleden een vluchteling gevonden hadden. Het zal hier wel om een verdwaalde persoon gehandeld hebben, want Ijsland is nu niet bepaald een bestemming die gewild is bij vluchtelingen. Enfin, ik had geen wapens, drugs of vluchtelingen aan boord, dus mocht het land binnen waarna het avontuur kon beginnen.

Ijsland is een land dat bestaat uit grillige rotsformaties, bergen, uitgestrekte lavavelden, warmwaterbronnen, gigantische gletsjers, wild stromende rivieren en zeer veel watervallen. Het land is bijna drie maal zo groot als Nederland maar telt slechts 250.000 mensen waarvan de helft in de hoofdstad Reykjavik woont. De temperatuur is niet zo laag als de naam van het land doet verwachten. Tijdens ons verblijf was het meestal tussen de 10-15 graden met op een zonnige dag ook wel eens 20 graden. Vanwege de ligging in zee komt de temperatuur in de winter meestal maar enkele graden onder nul maar het hele land is dan wel ingepakt onder een dikke sneeuwlaag terwijl het slechts enkele uren per dag licht. Op Ijsland staan geen bomen, er zijn geen autosnelwegen en er lopen geen treinen. In Ijsland is bijna alles duurder dan in Nederland, behalve de diesel want die wordt gesubsidieerd en kost ongeveer 0,58 euro/liter. Echter buitenlandse auto's met dieselmotor moeten een extra belasting betalen per week, afhankelijk van het gewicht van het voertuig. Aangezien mijn Daf afgerond 9000 kg weegt, betekende dit voor mij zo'n 100 euro per week.

De meeste dorpen liggen niet ver van de kust en de binnenlanden zijn niet bewoond. Er loopt een goede, bijna geheel geasfalteerde weg (ca 1400 km) rondom het hele eiland. Wil men echter door de binnenlanden, dan is een vierwielaangedreven voertuig noodzakelijk. De wegen door het binnenland zijn onverhard en bestaan vaak uit losse stenen, lava of zand. Sommige stukken voeren zeer steil omhoog, we hebben vaker een stijging van 25% meegemaakt. Aangezien er vele rivieren door de binnenlanden stromen en er weinig bruggen zijn is men vaak genoodzaakt deze te doorwaden. Dit kan gevaarlijk zijn, daar vooral de smeltwaterrivieren op een zonnige dag gemakkelijk twee maal zoveel water 's middags dan 's morgens afvoeren. Deze smeltwaterrivieren bevatten snelstromend ondoorzichtig grijs water waardoor de diepte niet te zien is. Vaak liggen er ook nog dikke keien op de bodem zodat doorwadingen behoedzaam moeten worden uitgevoerd. Mijn diepste doorwading was ruim een meter water, waarna ik de koplampen er vol mee had staan. De lampen zijn dus niet echt waterdicht. Deze diepte was ongeveer mijn maximum aangezien de luchtinlaat niet veel hoger zit. Maak ik weer zo'n tocht dan zal ik een verhoogde luchtinlaat op mijn wagen bouwen en bij deze vraag ik dan ook eenieder die zo'n ding heeft liggen en het wil verkopen met mij kontakt op te nemen.

Het weer in Ijsland kan zeer snel veranderen. Op een dag zijn we in een zandstorm terecht gekomen waardoor een redelijk begaanbare weg in het binnenland door een dik pak zand bedekt was. Ongeveer zo'n 60 kilometer van de bewoonde wereld kwamen we een touringcar tegen die zich volledig vastgereden had in het zand. Het Duitse reisgezelschap was dolgelukkig toen wij arriveerden want veel grote wagens, die een bus kunnen lostrekken, zul je in de binnenlanden zeer weinig tegenkomen. Het heeft ons toch nog een uur gekost, vanwege graafwerk en leeglaten van banden, om de bus los te krijgen maar het gaf dan ook een geweldig gevoel toen mijn Daf onder een luid applaus beweging in de zaak kreeg. Het reizen met een kampeerwagen heeft vele voordelen in Ijsland omdat men overal vrij mag overnachten en men niet afhankelijk is van de weersgesteldheid. Campings zijn er ook voldoende en bieden meestal uitstekende voorzieningen maar je moet er van uit gaan dat als je met een tent wilt rondreizen je meestal een natte tent met je mee sleept. Ijsland is aan te bevelen voor mensen die eens wat anders willen dan de gebruikelijke vakantiebestemmingen. Ik heb er alleen goede ervaringen aan overgehouden en zal zeker nog een keer teruggaan.

Maurice Bremers, Brunssum, september 2002.

onder de oppervlakte kunnen verraderlijke stenen liggen of gaten zijn

2oo meter stroomafwaarts van deze doorwading ligt de hoogste waterval van Ijsland en meet 120 meter

stukje van de ringweg

geen opname op Ijsland maar op de Faroer eilanden

weg binnendoor

zandstorm van lavazand

gletsjerijs

vaak zitten de wegen vol met deze gaten

ook een stukje van de ringweg

de meeste bruggen zijn "einbreidbru" d.w.z. "eenautobreed"

steile tot zeer steile pas

vol gas om boven te komen

tot ziens

 

Terug naar reizen

Terug naar de homepage

Reisinformatie over Ijsland

more info call +31 (0)45 525 9604